Zen hethuishoudenvan

5 tips voor meer rust

Leestijd: 6 minuten

In het vorige artikel heb je kunnen lezen dat ik echt mega stress had. Lekker freakin’ fabulous.. not!

Ik wil dus niet deze moeder zijn. Die moeder die zo veel aan haar hoofd heeft, dat ze haar kinderen afblaft en thuis gewoon niet meer gezellig kan zijn. Toen mijn dochter ziek werd heb ik besloten dat wat er ook gebeurt, ik er voor een volle 100% ben voor mijn kinderen. Toen ze eenmaal naar school gingen en ik weer ging werken was dat ook de insteek. Als zij op school zijn, werk ik. En verder ben ik thuis, voor hun! Dus moest er wat gebeuren.

Tip 1. Regelmaat

www.hethuishoudenvan.nl, 5 tips voor meer rust

Als ik ergens goed tegen kan is het wel de “saaie”, voorspelbare regelmaat van de dag. Toen de kinderen nog klein waren had ik overal een vast tijdstip voor. Om half 8 een fles, om 10 uur een fruithapje, om 12 uur slapen.. en ga zo maar door. Dikke ruzie kon je met mij krijgen als je je niet aan mijn planning hield. En ook nu kan ik erg balen als we niet om 18.00 uur aan tafel zitten. Maar de echte regelmaat was een beetje versloft. Dus werd het tijd om dat weer op te pakken. Ik schreef heel simpel mijn doelen voor die week op een post-it en zeulde deze de hele dag met me mee. Zette de timer op dagen dat ik minder tijd had; want ja.. instagram eist ook mijn engagement. Maar het belangrijkste was wel een ochtendroutine.

Tip 2. Ochtend routine

Ik ben geen ochtendpersoon. Nog nooit geweest en ik zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Maar ik ben niet de enige bij ons thuis… En dat levert nog wel eens wat extra spanningen op op de vroege ochtend. Dus een nieuwe routine was geen overbodige luxe. De TV bleef uit. 10x het RTL ochtendnieuws kijken slaat echt nergens op! Ik zorgde er voor dat ik mijn telefoon als wekker zette en dat ik als eerste in huis opstond om gelijk mijn plekje in de badkamer te claimen!

hethuishoudenvan - 5 tips voor meer rust

Dat is toch een luxe.. alleen in de badkamer staan en de privacy, in plaats van weggeduwd te worden in je onderbroek door iedereen die ook even de badkamer in wil – nu!

Daarna naar beneden om het ontbijt en de lunch voor het hele gezin te maken. Ja, ook mijn 10-jarige krijgt nog een door moeder gesmeerd broodje ’s morgens. Weet je hoe lang het duurt als ze het zelf doet? Die stress willen we dus niet meer en zo kunnen de kinderen na het aankleden gelijk aan tafel stappen om te eten. En heb ik ruim de tijd om mijn make-up te doen, zelf te ontbijten en zonder stress het huis uit te lopen.

Na een week of 1,5 was ik zo geolied in mijn routine, dat ik er langzaam een extra gewoonte aanplakte; 3 minuten mediteren voor een fijne start van de dag. Na week 2 kwam er een glas dagelijks verse cold-pressed cellery-juice bij.

2. Ontspullen

Ik was “on fire” maar een van de redenen dat het zo’n chaos is, is natuurlijk dat we veel en veel te veel spullen hebben. Ik heb al eens de Marie Kondo manier geprobeerd en voor mij werkt dat prima. Maar nu was het zaak om de rest van het gezin mee te krijgen in ” Whoppa Kondo-Style”. Dus terwijl Gangnam-style over de speakers galmde, kregen mijn kinderen een vuilniszak en een krat en gingen we de kamers door. Niet 1x, niet 2x.. want tja.. het is wel lastig om als kind te beslissen of dat uber schattige beertje -dat je vandaag voor het eerst in 2 jaar weer onder ogen krijgt – in de “weggeef bak” moet of dat je er echt ooit mee gaat spelen. 😉

“Mam? Maar ik word echt overal heel blij van”

En dus werden de speeltjes die in de krat lagen steeds minder. Mijn lieve kind had moeite met afscheid nemen. De oplossing? Krat weghalen uit de gang en alles direct wegbrengen. Het ontspullen duurde wat langer… Maar hey.. de kamers zijn nu wel weer netjes!

Blog, hethuishoudenvan, structuur

3. Ga offline!

“Ha! Ja! Leuk! Je bent blogger, communicatie mevrouw en doet iets met Social Media en Marketing. Hoezo kan dat offline? Doe normaal” Ik hoorde het duiveltje in mijzelf gelijk snuivend en met haar handen in haar zij reageren.  Offline.. grapje zeker! Maar de volgende dag, met een paar uur slaap achter mijn kiezen, zag ik er de logica wel van in. En ik besloot dat ik minder online wilde.

En dus kwam de timer er weer aan te pas. En posts inplannen. De spontane “shit-ik-moet-nog-wat-op-insta-zetten-want-insta-wil-engagement” veegde ik van tafel. Inplannen was de nieuwe mode. (die kop koffie van vanmorgen.. sorry, die was van gisteren)

Bye bye smartwatch!

Ook mijn smartwatch moest weg, want dat ding leidde me alleen maar af! De hele dag trilde hij als er een bericht binnen kwam en ik “moest” dat natuurlijk lezen van mijzelf! constant afgeleid dus. Onzin.. dat kon anders. Die smartwatch was leuk voor sporten, maar daar blijft het ook bij! De Smartwatch ging terug in de doos en mijn “oude” Breil kwam uit het stof.

Wat een rust om mijn pols!! Naar buiten gaan zonder dat iets of iemand mijn stappen telt was ook weer heerlijk. Dus na 2 dagen smartwatch-loos vond ik daar meer rust in. Minder afleidingen en minder prikkels. Dat kon dus ook met de iPad. Want ik weet niet hoe het bij jou zit, maar met een tv aan EN een iPad in de buurt, ben je wel snel geneigd om nog even op de iPad te kijken. Weg iPad dus! Gewoon opgeruimd in de kast, zodat je deze pas hoeft te pakken als je m nodig hebt.

..en de kids doen mee

Ook met de kids maakte ik afspraken over het gebruik van iPads, telefoons en de Nintendo switch. Want lekker spelen en je fantasie gebruiken werd steeds minder een gewoonte in ons huis.

hethuishoudenvan zakenmam

Voor mijn werk-planning en urenregistratie hou ik altijd een administratie bij. Ik zorgde er voor dat ik iedere zondagochtend even een uurtje inplande om alle afspraken bij te werken in mijn agenda en te bekijken wat de week me ging brengen. Met de Zakenmam agenda heb ik een heel fijn overzicht, ondanks dat mijn laptoptas toch weer een kilo zwaarder is geworden door het meezeulen van een papieren agenda. Maar dat weegt niet op tegen een heel stuk minder druk in mijn hoofd. Alles wat ik nodig heb, zit in mijn agenda. En niet op witte papiertjes, eindeloze to-do lijstjes, gele post-its, in mijn telefoon met akelige herinneringen die ik eindeloos kon verzetten en ook nog in mijn hoofd.

Nee, in mijn hoofd kwamen vlagen van opklaringen en voor het eerst in maanden had ik het idee dat ik zaken beter in de greep had…

4. Ga sporten

“Ja hoor, je hebt het over rust en dan is jouw tip: Ga sporten!!” Ik hoor het je denken. Tot voor anderhalf jaar geleden was sporten voor mij een scheldwoord. Er was geen sport die mij langer dan 5x kon boeien. Vroeger danste ik heel veel Latin en Ballroom en uiteindelijk salsa, maar met 2 kinderen en zonder danspartner is dat wat lastig. En dus was ik regelmatig hoofdsponsor van de nieuwste, hipste sportschool.

Hoofdsponsor van de sportclub

Hoofdsponsor, want de uren die ik daar doorbracht achter de apparaten zijn op 1 hand te tellen. Tot ik een hernia kreeg en ik niet meer op of neer kon van de pijn. Dit moest anders! Ik wilde niet meer die zwakke moeder zijn, dus ik ging een sport zoeken wat bij mij past; yoga. Na een tijdje zat ik zo in mijn flow, dat het afzeggen van yoga een straf was.

Tot nu toe heeft Yoga mij heel veel gebracht. Ik ben rustiger, mijn hoofd is minder vol en ik ben veel minder afgeleid. Tegelijkertijd merk ik dat mijn lichaam flexibeler en sterker is. Ik loop nog steeds niet in een maatje 36, maar dat maakt mij niet veel uit. Met yoga voel ik me een stuk beter, veerkrachtiger en heb ik meer energie. Op de dagen dat ik niet naar yoga ga, probeer ik voor ik ga slapen te mediteren. Heerlijk om even de dag mee af te sluiten. Om mijn spieren een extra boost te geven, ga ik tegenwoordig ook naar EMS training. Wat dat is, en wat dat doet, lees je volgende week!

5. Beloon jezelf!

Ja, ja.. ik hoor wel weer wat mannen schaapachtig lachen, er moet weer geld uitgegeven worden! Maar serieus! Het leven is al lastig genoeg. En hoe veel moet jij nog doen volgens jouw to-do lijstje?? Dus is ontspannen en jezelf belonen ook belangrijk. Ik kan erg veel energie van krijgen van een spontane borrel op vrijdagmiddag, even lekker naar de kapper of een maandelijkse goodiebox. Of echt even wegdromen bij een goed boek! Het hoeft niet duur te zijn, zolang je er maar energie van krijgt!

Heb jij nog leuke tips voor meer rust in je leven?

40+ en freaking fabulous! Wie zegt dat het leven stopt na 40? Grijze muis? Hell no! Welcome to my world!!
Posts created 168

2 gedachten over “5 tips voor meer rust

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Gerelateerde berichten

Type je zoekwoorden hierboven en druk op Enter om te zoeken. Druk ESC om te annuleren.

Terug naar boven

Koekje bij de koffie?
Ook wij maken bij Hethuishoudenvan.nl gebruik van cookies. Een cookie is een eenvoudig klein bestandje dat met pagina’s van deze website [en/of Flash-applicaties] wordt meegestuurd en door jouw browser op jouw harde schrijf van jouw computer wordt opgeslagen.