Lifestyle Uncategorized

5 tips voor meer rust

Leestijd: 5 minuten

Van miljoenen ballen in de lucht naar overzicht en struktuur

Het is maandag en ik heb stress.. Dikke, vette, mega stress. Afspraken lopen door elkaar, mijn altijd zo strakke planning is als een opgedroogd elastiekje gesprongen. Ik voel me als een hondje die wanhopig achter zijn staart aan rent op de hoop dat ik dat ding in de nabije toekomst te pakken weet te krijgen. Ik heb meer rust nodig. Meer structuur!

Leve de structuur, blog, hethuishoudenvan
credits: unsplash

Het is een drukke periode geweest, met veel hobbels. Zoals dat in elk gezin voorkomt, race ik met mijn kinderen van hot naar her, probeer ik mijn werk goed te plannen en alles op tijd af te hebben om ook weer op tijd op het schoolplein te staan om vervolgens de waslijst met “thuis-to-do’s” af te werken. Daarnaast rij ik bijna wekelijks naar mijn moeder, die door ziekte op het moment is uitgeschakeld. En van mijn moeder naar mijn oma.

Watte?

In mijn hoofd regeert een pak met watten en hoe hard ik ook mijn best doe, hoe vaak ik ook iets op mijn to-do lijst schrijf, ik krijg niet alles gedaan wat ik graag wil. En dat dag in… dag uit.. Vet f*’ing faboulus hoor… NOT! Het is gewoon chaos. 

Hethuishoudenvan, blog, structuur
Oh hoe graag zou ik deze rust dagelijks in huis willen zien! 

En laat ik nou net niet zulke goede vriendjes zijn met chaos. Maar laat dat nou net hetgeen zijn wat er uit mijn handen komt.. chaos. Door het ontbreken van een schoonmaakster, lijkt het alsof er een hele kudde paarden hier in huis hebben huisgehouden. Overal ligt rommel, schoenen liggen door de hele gang en de eettafel ligt bezaaid met papieren en enveloppen.

Yogamat

Nadat ik met mijn overvolle laptoptas en mijn chaotische wattenkop over de zoveelste schoen struikel en en vloekend om 10 over 8 de deur uit stamp (om vervolgens nog net op tijd te bedenken dat mijn sleutels nog op de keukentafel liggen), besluit ik dat het klaar is. Ik voel me overweldigd door al die ballen die hoog, hoger, hoogst moeten en heb totaal geen overzicht meer. Dit was niet de moeder die ik wilde zijn. Deze versie van mijzelf haat ik! En zelfs op de yogamat kom ik niet meer tot rust. Nou ja… als ik al toe kom aan die yogamat. Tijd voor actie!

Ik wil dus niet deze moeder zijn. Die moeder die zo veel aan haar hoofd heeft, dat ze haar kinderen afblaft en thuis gewoon niet meer gezellig kan zijn. Toen mijn dochter ziek werd heb ik besloten dat wat er ook gebeurt, ik er voor een volle 100% ben voor mijn kinderen. Dus moest er wat gebeuren.

1. Regelmaat

Als ik ergens goed tegen kan is het wel de “saaie”, voorspelbare regelmaat van de dag. Toen de kinderen nog klein waren had ik overal een vast tijdstip voor. Om half 8 een fles, om 10 uur een fruithapje, om 12 uur slapen.. en ga zo maar door. En ook nu kan ik erg balen als we niet om 18.00 uur aan tafel zitten. Maar de echte regelmaat was een beetje versloft. Dus werd het tijd om dat weer op te pakken. Ik schreef heel simpel mijn doelen voor die week op een post-it en zeulde deze de hele dag met me mee. Zette de timer op dagen dat ik minder tijd had. Maar het belangrijkste was wel een ochtendroutine.

2. Ochtend routine

Ik ben geen ochtendpersoon. Nog nooit geweest en ik zal het waarschijnlijk ook nooit worden. Maar ik ben niet de enige bij ons thuis… En dat levert nog wel eens wat extra spanningen op op de vroege ochtend. Dus een nieuwe routine was geen overbodige luxe. De TV bleef uit. 10x het RTL ochtendnieuws kijken slaat echt nergens op! Ik zorgde er voor dat ik mijn telefoon als wekker zette en dat ik als eerste in huis opstond om gelijk mijn plekje in de badkamer te claimen. Daarna naar beneden om het ontbijt en de lunch voor het hele gezin te maken. Zo kunnen de kinderen als zij klaar zijn gelijk aan tafel stappen om te eten. En heb ik ruim de tijd om mijn make-up te doen, zelf te ontbijten en zonder stress het huis uit te lopen.

Na een week of 1,5 was ik zo geolied in mijn routine, dat ik er langzaam een extra gewoonte aanplakte; 3 minuten mediteren voor een fijne start van de dag. Na week 2 kwam er een glas dagelijks verse cold-pressed cellery-juice bij.

2. Ontspullen

Ik was “on fire” maar een van de redenen dat het zo’n chaos is, is natuurlijk dat we veel en veel te veel spullen hebben. Ik heb al eens de Marie Kondo manier geprobeerd en voor mij werkt dat prima. Maar nu was het zaak om de rest van het gezin mee te krijgen in ” Whoppa Kondo-Style”. Dus terwijl Gangnam-style over de speakers galmde, kregen mijn kinderen een vuilniszak en een krat en gingen we de kamers door. Niet 1x, niet 2x.. want tja.. het is wel lastig om als kind te beslissen of dat uber schattige beertje -dat je vandaag voor het eerst in 2 jaar weer onder ogen krijgt – in de “weggeef bak” moet of dat je er echt ooit mee gaat spelen. 😉

“Mam? Maar ik word echt overal heel blij van”

En daarom duurt het ontspullen natuurlijk wel wat langer dan je zou denken. Maar hey.. de kamers waren wel weer netjes!

Blog, hethuishoudenvan, structuur

3. Ga offline!

“Ha! Ja! Leuk! Je bent blogger, communicatie mevrouw en doet aan Social Media Marketing. Hoezo kan dat offline? Doe normaal” Ik hoorde het duiveltje in mijzelf gelijk snuivend en met haar handen in haar zij reageren.  Offline.. grapje zeker! Maar de volgende dag, met een paar uur slaap achter mijn kiezen, zag ik er de logica wel van in. En ik besloot dat ik minder online wilde.

Ik kocht een nieuwe horloge. Deed de smartwatch terug in de doos, want dat ding leidde me alleen maar af! De hele dag trilde hij als er een bericht binnen kwam en ik “moest” dat natuurlijk lezen van mijzelf! constant afgeleid dus. Onzin.. dat kon anders. Die smartwatch was leuk voor sporten, maar daar blijft het ook bij!

Toen ik klein was, wist mijn moeder urenlang niet waar ik uithing of wat ik deed. En een hele generatie heeft het overleefd. Dus na 2 dagen smartwatch-loos vond ik daar meer rust in. Minder afleidingen en minder prikkels. Dat kon dus ook met de iPad. Want ik weet niet hoe het bij jou zit, maar met een tv aan EN een iPad in de buurt, ben je wel snel geneigd om nog even op de iPad te kijken. Weg iPad dus! Gewoon opgeruimd in de kast, zodat je deze pas hoeft te pakken als je m nodig hebt.

Blog, structuur, hethuishoudenvan
mijn agenda voor 2018 van Purpuz <3

Na 2 dagen smartwatch en ipad-loos, pakte ik mijn papieren agenda uit de kast en probeerde ik de tijd te nemen om deze per week te vullen met de afspraken voor mijzelf en mijn gezin. Voor mijn werk-planning en urenregistratie. En hoewel ik mijzelf er weer even toe moest zetten en mijn laptoptas toch weer een kilo zwaarder was geworden door het meezeulen van die agenda, was ik na een week een heel stuk minder druk in mijn hoofd. Alles wat ik nodig had, zat in mijn agenda. En niet op witte papiertjes, eindeloze to-do lijstjes, gele post-its, in mijn telefoon met akelige herinneringen die ik eindeloos kon verzetten en ook nog in mijn hoofd.

Nee, in mijn hoofd kwamen vlagen van opklaringen en voor het eerst in maanden had ik het idee dat ik zaken beter in de greep had…

4. sporten

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.